Pazar, Ağustos 26, 2007

Sparc Author Addendum: Telif Hakkının Yazarda Kaldığı Ek Anlaşma Metni

Sizlere Yazar Ek Anlaşma metni olarak çevirebileceğim Sparc Author Addendum hakkında bilgi vermek istedim. Bildiğimiz üzere yazar, makalesini yayınladığı derginin yayıncısı ile bir lisans anlanşması yapar. Bu anlaşma ile genelde, makalenin kullanım ve yayım haklarını içeren telif hakkı yayıncıya geçer. Bunun sonucunda yazar, yazdığı makalesini sınıfında kulanmak üzere çoğaltmak, dilediği kişiye göndermek, web sayfasında yayınlamak ve/veya bir açık arşivde arşivlemek konusunda kısıtlanır. Bilimsel iletişim döngüsünde asıl amacın, fiyat ve erişim kısıtlaması olmadan bu makalenin daha çok kişiye ulaştırılması ve kullandırılması olduğu unutulur.

Sparc, yazarın bu haklarını tamamen yayıncıya devretmemesi konusunda, Creative Commons ve Science Commons ile işbirliği yaparak, Sparc Author Addendum dokümanını geliştirmiştir. Yayıncı lisans anlaşmalarının değiştirilebilir, geliştirebilir olduğuna dikkat çeken Sparc, imzalanacak anlaşmanın dikkatlice gözden geçirilmesini, telif hakkının yazarda kalmasını önemle vurguluyor. Yazarın telif hakkını kendinde tutmasını sağlayacak ek bir dokümanı, Sparc Author Addendum adı ile yazarlara sunuyor. Yazar bu dokümanı doldurduktan sonra, kendisine sunulan lisans anlaşmasına ekleyerek yayıncıya sunuyor. Böylelikle yayım ve çoğaltım hakkının kendinde kalmasını garantileyecek bir anlaşmayı geçerli kılıyor.

Yayıncının böyle bir anlaşmayı kabul etmeyeceği durumlar mutlaka olacaktır. Sparc yazarlara, yayıncıya bir takım haklarının kendinde kalmasının ne kadar önemli olduğunu aktarmasını; bu ilave doküman ile yayının daha geniş bir kitleye ulaşmasını, dolayısıyla daha çok kullanılarak hem yazar hem yayıncı için yararlı olmasını amaçladığını ve belkide bir başka yayıncı ile anlaşmaya gitme olasılığını gözden geçirmeyi salık veriyor.

1 Comments:

At 14:13, Blogger Unknown said...

Bizim yazarlarımızın da bu konularda bilinç kazanacakları bir iletişim ve eğitim ortamının yaratılması için çaba gösterelim. ANKOS ve kütüphaneci dostlarımızın dikkatine sunuyorum.
sss
Mehmet K.

 

Yorum Gönder

<< Home